نشست وبیناری هیئت رئیسه پارلمان مربیان و کارشناسان با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد

نشست وبیناری هیئت رئیسه پارلمان مربیان و کارشناسان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با حضور  علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان  روز شنبه 26 تیرماه 1400 در سالن مهارت سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در ابتدای این نشست، هاشمی، رئیس سازمان گفت: نهادن بنای هرکار مهمی برای جاری شدن خرد جمعی و قبول آن در مسیر تصمیم سازی، آغازش ممکن است دشوار باشد اما همین که شکل گرفت با وصل شدن توانایی ها به هم می توانید برای پارلمان قیمت ایجاد کنید و کسب قیمت به ارتقای موقعیت منجر می شود.

هاشمی افزود: رسیدن به یک ارتباطات موثر در مباحث مربوط به سمن ها، احزاب و تشکل ها لازم است، تا بتواند رشد و درک را خودش رقم بزند.

وی گفت: یکی از دلایل فقدان گفتمان ملی مهارت در کشور، فقدان گفتگو بوده است وگفتگو شرط توفیق است که البته در کشور ضعیف است و به تبع آن در سازمان ها نیز گفتگو ضعیف است.

معاون وزیر تعاون بیان کرد؛  همه باید این درک را در خود تقویت کنیم تا بینیم 10 مشکل اول سازمان چیست، هیچ برنامه ای حتی برنامه 5 ساله نمی تواند از عهده برون رفت از مشکلات اساسی برآید، مگر اینکه ریل گذاری ها آنچنان اساسی برگرفته از یافته های پژوهشی آزموده شده جهانی باشد که هر برنامه متاثر و منتج از برنامه قبل این کار را دنباله دار و مداوم پشتیبانی کند.

وی خطاب به هیئت رئیسه مربیان و کارشناسان گفت: نباید توقعات را در خود به گونه ای ایجاد کنیم که انتظار داشته باشیم در سخت ترین شرایط کشور تمام مشکلات سازمان را حل کنیم.

معاون وزیر تعاون گفت: نمی خواهیم صفر وصد با گذشته برخورد کنیم اما دایره نگاه ما دایره محدودی بوده است و بنده سعی کرده ام هم گفتگو را توسعه دهم و هم در بعضی جاها قاطع برخورد کنم.

هاشمی افزود: امروز سازمان به این نقطه رسیده است که باید در موضع راهبری و هدایت نقش ایفا کند نه صرف اینکه خود را به ارائه خدمات محدود کند، وقتی نقش حاکمیتی دارید و از آن فاصله گرفته اید همه متولی آموزش شده اند، چون از زمان زایش سازمان نتوانسته ایم نقش حکمرانی و راهبری مهارت را داشته باشیم، به همین خاطر تن دادن به قواعد کار در چارچوب هایی که ضامن منافع ملی باشد را امری دشوار ساخته است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به تفاهم اخیر صورت گرفته با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاه خشک و متعصب بخشی خودش یک آفت است، با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از چندین سال گفتگو کردیم، تا دامنه دید را نسبت به داشته های هم وسعت دهیم، تا با هم بتوانیم به اشتراکاتی برسیم و آن را مبنای کار جمعی قرار دهیم.

هاشمی همچنین گفت: در کشور ما آفت سریع دامن تشکل ها را می گیرد، البته آفت زدایی کار ساده ای نیست، تعامل فرایندی دو سویه است و هر کس شنیدن را بر نمی تابد .

وی ادامه داد: در دو سالی که در سازمان حضور دارم سعی بر این داشتم که توسعه ارتباط را پایه گذاری کنم و یک شبکه سازی کنم و به یک نوعی ارتباط و باور را ایجاد کنم چون اساس کار ایجاد همین باور است.

رئیس سازمان با بیان این نکته که توانمندی و کاربلدی بسیاری از مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کمتر از اساتید دانشگاه نیست، گفت:  بحث مربوط به رتبه بندی مربیان را نهایی کردیم و تا کمیسیون اجتماعی رسانده ایم.

هاشمی همچنین افزود: ریزش دانشگاه به سمت مراکز آموزش فنی و حرفه ای می آید و امروزه 50 درصد از کارآموزان سازمان را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

وی در ادامه گفت: وضعیت مملکت از نظر اقتصادی جدی است نمی توانیم چشمان را بر واقعیت های کشور ببندیم و البته چه کسی است که در کشور  نداند بر حقوق بگیران چه می گذرد، این ها محدودیت هایی است که با آن روبرو هستیم و باید این موارد در کشور اصلاح شود.

هاشمی افزود: خوشبختانه داریم مسیر خوبی می رویم و سند راهبردی ملی مهارت در دست تدوین است و اولین سند آمایش ملی سرزمینی کشور خواهد شد و جز سازمان های نخست در این زمینه هستیم که سه ماه بعد از تصویب آمایش ملی سرزمینی دست به کار شدیم، تا مبنای برنامه هفتم قرار بگیرد.

وی در خصوص اصلاح ساختار سازمان گفت: با شرکاری اروپایی و گروه مشاورین اتحادیه اروپا وارد گفتگو شدیم و پس از ارجاع به پیمانکار، ساختاری به ما پیشنهاد شد و سازمان اداری استخدامی پذیرفته است آن را تصویب کند و این اتفاق بزرگی است و بیانگر این است کشور برای توسعه مهارت به چه نوع ساختاری نیاز دارد.

 

هاشمی در ادامه گفت: در کشور قانون و نظام صلاحیت حرفه ای نداریم به همین خاطر هر کس وارد بحث آموزش شده است وهمه خود را متولی می دانند  و هیچ نظارتی هم نیست، البته پیگیریم در دولت که این قانون را به تصویب برسانیم.

وی افزود: در سال 1396 قانون نظام جامع تربیت فنی و حرفه ای  در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و نامی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این قانون نیست، این نوع نگاه به ما درگذشته بوده است.

هاشمی همچنین گفت: امسال 1400 مرکز جوار کارگاهی را افتتاح می کنیم، سال گذشته توانستیم به بیشتر از 300 مرکز را راه اندازی کنیم، این در حالی است که تا سال قبل 90 مرکز راه اندازی شده بود.

وی گفت: با استانداران روابط تشکیلاتی خوبی داریم، مراکز تخصصی را در استان ها مصوب کردیم که راه اندازی کنیم،  هر استان اگر یک نقش ملی داشته باشد برای توسعه کشور مهم است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در پایان گفت: بالای 90 درصد تملک دارایی تخصیص پیدا کرده است که 35 درصد از آن اوراق است و این از طریق توافق با استانداری ها ممکن شده است.

در ادامه حسین فیروزی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان و رئیس دبیرخانه مرکزی پارلمان مربیان و کارشناسان، ضمن تشکر از تلاش اعضای هیئت رئیسه پارلمان مربیان و کارشناسان گفت: بخشی از مشکلات شما را می بینیم و می دانیم نسبت به همکاران پاسخگو هستید و از دید ما پنهان نیست.

فیروزی گفت: باید زمینه گفتگو و همکاری را فراهم کنید تا با هم افزایی در ارتقای بهره وری سهیم باشیم ، تقویت فضای گفتگو، تعامل درون سازمانی  وارتباط گیری برون سازمانی را تقویت خواهد کرد.

وی گفت: پارلمان ملی مربیان و کارشناسان، پل ارتباطی وثیق و قابل اعتماد بین کارکنان و مربیان با همه سطوح سازمان است و همچنین ارتباط سازمان با ذینفعان برون سازمانی را برای جریان سازی مهارت و توسعه گفتمان مهارت نظام مند خواهد کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان در خصوص تبدیل وضعیت پرسنل ایثارگر گفت: تلاش ما این است تا پایان مرداد ماه سال جاری در خصوص تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر اقدام کنیم، در خصوص فرایندهای اداری از جمله گزینش نیز هماهنگی لازم انجام شده است و تلاش می کنیم با استفاده از این ظرفیت قانونی مربیان حق التدریس ایثارگر را نیز تبدیل وضع نمائیم.

وی همچنین گفت: از برگزاری جشنواره ایده پردازی در حوزه مهارت که توسط هیئت رئیسه محترم پارلمان ارائه شده است استقبال می کنیم، برنامه خوبی و می تواند دیدگاه های نو در مهارت آموزی را معرفی کند.

فیروزی در پایان گفت: با همکاری هیئت رئیسه محترم پارلمان، ثبت اساسنامه پارلمان مربیان و کارشناسان را پیگیری خواهیم کرد.

خاطر نشان می سازد در این نشست وبیناری، داوود ناصری امید، مدیرکل امور اداری و منابع انسانی، علیرضا طاهرپور، مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی ومشاوره شغلی، رهام کیایی، مسئول دبیرخانه پارلمان مربیان و کارشناسان، ثابت نژاد، مشاور رئیس سازمان و اعضا و هیئت رئیسه  پارلمان ملی مربیان و کارشناسان حضور داشتند و به بیان نقاط نظر و پیشنهاد خود پرداختند.

همچنین در این جلسه  نمایندگان پارلمان مربیان و کارشناسان استان های خوزستان و خراسان رضوی به صورت وبیناری نظرات و پیشنهادات خود را بیان کردند.

نشست وبیناری هیئت رئیسه پارلمان مربیان و کارشناسان با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد

نشست وبیناری هیئت رئیسه پارلمان مربیان و کارشناسان با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد

 

نشست وبیناری هیئت رئیسه پارلمان مربیان و کارشناسان با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد

 

منابع خبر:

نشست وبیناری هیئت رئیسه پارلمان مربیان و کارشناسان با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.